Om din HP-skrivare slutade fungera den 23 oktober 2020 så beror det på att din HP-drivrutin inte längre är godkänd av macOS. Detta uppstod efter det att HP bett Apple återkalla ett certifikat som godkänner HPs äldre drivrutiner i systemet.
Effekten utav detta blir att du antingen får upp ett meddelade om att en HP-drivrutin kan vara skadlig för ditt system eller att din skrivare bara slutar skriva ut. Om skrivaren bara slutar skriva ut så får du ett felmeddelande i utskriftskön om att CUPS (Apples utskriftsmotor) inte kan slutföra utskriften.
Så här löser du förhoppningsvis problemet (två alternativ):
1. Ladda ner HPs programvara ”HP Easy Start”. Du hittar den troligtvis när du söker efter drivrutin till din skrivare hos HP.
2. Starta ”HP Easy Start”, Gå direkt upp under menyn ”HP Easy Start” (den jämte Äpplet upp till vänster) och välj ”Avinstallera programvaran från HP…” och följ instruktionerna.
3. Gå till mappen ”/Bibliotek/Printers” och kasta mappen som heter ”hp”.
4. Starta om datorn.
5. Starta ”HP Easy Start” igen och installera drivrutinerna till din skrivare på nytt. Processen kommer att lägga till skrivaren åt dig om den är påslagen och i samma nätverk som din dator. Du kan avsluta programmet när HP tar dig till deras hemsida för att registrera din skrivare. Det momentet behövs inte.
Alternativ 2
Du kan också välja att inte installera programvaran på nytt utan bara lägga till skrivaren under ”Systeminställningar / Skrivare och skannrar”.
Om drivrutin saknas kommer Apple erbjuda sin egen ”Airprint” som drivrutin. Den saknar alla extrafunktioner för din skrivare, men gör jobbet med att skriva ut.